Kurs: Religion och Genus

Idag har jag varit på kursstart för kursen Religion och Genus på teologen i Uppsala. Kursen handlar om just religion och genus, det handlar om att belysa världsreligionerna med hjälp av genus. Det handlar även om de feministiska tolkningarna av världsreligionerna. I denna kurs kommer vi att behandla kristendom, judendom, islam, buddhism och hinduism men även new age.

Första kurstillfället var väldigt spännande då vi fick ett antal definitioner av begrepp som kommer användas i kursen. Vi pratade även kort om diskursanalys, en metod vi ska använda oss under kursens gång. Sen var det självklart en massa prat om praktiska saker så som examination, vad som är obligatoriskt och kursensupplägg.

Det som dock förvånade mig var frågorna om hur stor del av betyget som utgörs av PM respektive hemtentan samt vilka kriterierna är för att få VG. Är det verkligen det viktiga i kursen? Innebär det att du som kursdeltagare fokuserar din energi på kursen beroende på vad som är viktigt för examinationen och vilket betyg du vill ha?

Själv så har jag hoppat på kursen för att jag tycker att den verkar intressant, för att jag tycker att genus är väldigt viktigt och inte minst när det kommer till religion. Jag uppskattar dessutom en krs som försöker relatera genus till flera av de stora religionerna. För mig som blivande präst är det intressant att känna till hur de andra religionerna fungerar. Dessutom har jag alltid varit intresserad av religion, all religion. Men det jag däremot känner är att kriterierna för kursen och betygsättningen inte är lika viktig. Visst vill jag klara kursen men det tror jag att jag gör om jag gör mina inlämningsuppgifter och min hemtenta. Ett bra betyg, ett VG är trevligt men på något sätt inte nödvändigt. Min erfarenhet säger att betygen spelar inge större roll sen när man väl avslutat sina studier. I det fall betygen spelar roll är om jag ska söka en doktorandtjänst men inte annars. Så, varför lägga energi på det vid kursstart istället för på kursen. Det hela löser sig nog ändå.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. joakim
    Apr 03, 2009 @ 06:02:20

    Ska bli intressant 🙂 feministiska tolkningar är alltid intressant.

    Gilla

    Svara

Kommentera

