Att plugga hebreiska

När man läser till präst måste man läsa ett av Bibelspråken, alltså hebreiska eller grekiska. Då jag inte är en språkmänniska har jag funderat på det här fram och tillbaka men bestämde mig för hebreiska. Så i januari började min kurs i Bibelhebreiska och det går verkligen upp och ner. Jag ska lära mig att läsa, skriva och tolka språket. Det innebär inte bara glosor och översättning utan även grammatik, något jag inte var stark i under grundskolan. Det har varit och är mycket att bita i och mycket att lära sig men på något sätt är det ändå givande. Visst svär jag över det ibland och visst blir det fel men de få gånger jag förstår eller får till en uppgift så blir jag glad ändå in i själen.

Så under våren kämpar jag vidare med min B-kurs i hebreiska och någongång under nästa läsår blir det en C-kurs.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Louise
    Mar 27, 2009 @ 15:05:37

    Shalom! Ungefär där tog mina hebreiska-kunskaper slut… Det är supercoolt att du lär dig hebreiska!! Way to go, girl!

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Mar 28, 2009 @ 22:49:48

    Kan själv inte så mycket mer än, mer än att det finns en himla massa verbformer 🙂

    Gilla

    Svara

  3. Linda
    Apr 22, 2009 @ 18:50:02

    Hejsan Hejsan sofie !
    Råka halka in på dig blogg och tyckte den var väldigt intressant, speciellt det dära om hebreiska, verkar verkligen vara ett roligt språk med mycket historia, vill själv lära mig men kommer förmodligen inte komma så långt så jag önskar dig all lycka med dina studier, kämpa på !
    Det var även en annan sak jag tänkte när jag läste om att du studerar hebreiska, det ligger till såhär att jag som sagt avgudar det språket men har absolut ingen kunskap överhuvudtaget. Suttit en del och kikat på nätet om översättningar och liknande men hittar inget bra. Nu till frågan då.. Du vet inte hur man översätter ”Bara gud kan döma mig”?
    Antar att du är duktigare på den avdelningen än mig så just därför jag frågar! Svara gärna till min mail, jätte tacksam för svar! Lycka nu till med studierna, hälsningar Linda!

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Apr 22, 2009 @ 19:02:01

      Hej Linda,
      Kul att du gillar min blogg. Jag ska se vad jag kan göra med den där meningen. Återkommer om jag kommer på det via mail. 🙂
      Sofie

      Gilla

      Svara

  4. Kevin
    Sep 15, 2009 @ 18:09:03

    Jag har funderat ganska länge på att plugga Hebreiska och har även pluggat lite då det blev lite för mycket p.g.a att jag studerar vidare och hade mycket annat och tänka på …

    Men min fråga är finns det någonstans i Sverige där man läsa HB helt i Göteborg ???
    vänligen hör av er om ni har några förslag..?

    MVH
    Kevin

    Gilla

    Svara

Kommentera

