Hur personlig är du?

 

Jag har funderat en del på det där med hur personliga vi är med varandra. Hur vissa människor är som musslor och hur andra kan liknas vid vattenkranar. När vi möter andra människor väljer vi graden av personlighet, hur nära vi är den ena eller andra kanten av skalan mussla – vattenkran. Vad avgör egentligen hur personliga vi är? Är det hur bekväma vi är med personen, hur när oss i relation personen står eller beror det på vår egen personlighet?

Personligen går jag nog från en mussla till en vattenkran. På jobbet, runt kollegor och även runt personer jag inte känner så håller jag mig väldigt privat. Jag berättar inte så mycket om mig själv utan är snarare tyst och lyssnar. Intresserar mig för den andra. Med mina vänner är jag mer personlig, fast det kan ta ett tag. Men känner vi väl varandra så berättar jag det mesta. När det kommer till min partner så är jag oftast väldigt öppen och personlig, jag brukar säga att den dagen jag slutar prata är den dagen du ska oroa sig.

Sen har jag lärt mig genom åren att det är bra att vara personlig, att dela med sig till vissa människor. Till personer som står en nära och som man kan lita på. Att dela med sig ger också erfarenhet, det gör att man får förståelse för sig själv och andra. Det finns i och för sig ett lite men och det är när man öppnar upp sig, är personlig med fel person. Att göra det känns oftast inte bra, man kan till och med känns sig kränkt och arg på sig själv. När ett förtroende missbrukar gäller det att ändå samla ihop sig och gå vidare. Att markera för den personen att jag vill inte vara så nära dig längre, det känns inte bra. Sen behöver man inte alltid göra det i ord, det kan räcka med att göra det i handling.

Lite tankar om relationer så här en fredagseftermiddag 😉

Kommentera

