Hur länge kan man ha kött i frysen?

Häromdagen insåg jag att den bit entrecote vi har i frysen hade legat sen augusti 2008. Entrecoten har alltså legat i frysen i 17 månader, jag började fundera på om det fortfarande går att äta köttet. Jag googlar och finner att kött kan ligga i frysen i 2-6 månader beroende på vad det är för kött. Vårt kött hade legat i 17 månader så det kändes som om jag helt enkelt borde kasta köttet. För att vara på den säkra sidan frågade jag mamma hur länge man kunde ha kött i frysen och berättade om den här biten entrecote. Hon menade på att det kan gå att äta den men det kan också vara så att den är dålig. Jag struntade i att kasta köttet och lät det hela vara. Idag kom jag på köttbiten igen då vi pratade om mat till imorgon, lördag. Så jag tog fram köttet och insåg ganska snabbt att det var helt mögligt. Nu har vi med andra ord slängt köttet, det är egentligen synd på en så fin bit kött. Sambon hade köpt gårdskött på väg hem från jobb i Oskarshamn. Men, men så går det ibland. Det enda tråkiga är att jag sitter här och mår illa efter åsynen av en bit fryst och mögligt kött.