Vad bjuder du på?

Om du bjuder hem familj eller vänner, vad bjuder du på?

När jag bjuder hem min familj eller mina vänner på fika eller middag brukar jag alltid anpassa kaffebrödet eller maten till dem som kommer. Det självklara att tänka på är allergier men jag ser även till att bjuda på sån’t som de som kommer tycker om. Varför bjuda på något som ingen gillar? Typ som att göra en fiskgryta till någon som inte direkt gillar fisk, eller att steka upp en köttbit när kyckling uppskattas mer. Personligen tycker jag att man anpassar det man bjuder på till sina ”gäster”. Vad tycker du?

Det jag dock har funderat på är hur man gör om man inte riktigt känner dem som kommer, om man inte hundra vet vad dem tycker om? Det lättaste är väll att fråga, eller? För ett tag sen var sambon och jag hembjudna till goda vänner som ville bjuda på ostfondue, men dem var osäkra på om vi gillade det så de frågade. Vi kunde då artig avböja efterso ingen av oss direkt äter ost. Personligen tycket jag det var helt perfekt, dem lagade inget som vi inte skulle uppskatta och vi behövde inte känna oss dumma för att vi inte åt det vi blev bjudna på. Vi behövde inte heller åka hem hungriga. För det finns väll inget värre än när man är bortbjuden och går ifrån bordet hungrig för att det antingen finns för lite mat eller för att man inte äter det som serveras.

Nu kanske ni tror att jag ogillar att bjuda hem folk eller att gå bort, tvärtom. Jag tycker om att gå bort men allra mest tycker jag om att bjuda hem folk. Att få planera, fixa och dona. Baka, laga mat, duka vacker och ha trevligt i familj eller vänners sällskap. Tyvärr blir det inte så ofta nu när jag pluggar och vi dessutom bor litet.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 17, 2010 @ 08:42:53

    Om jag ska bjuda hem folk som jag inte vet vad de äter då frågar jag, jag säger jag ska bjuda på det och det är det okej för dig? Eller så frågar jag är det något du inte äter, som du är allergisk emot eller inte tycker om.
    Varför ska jag stå o laga mat i flera timmar och sen så uppskattar inte mina gäster vad jag serverar.

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 175 andra följare

